سایز فونت

شرح وظایف اداره کل مدیریت بحران


۱ – ایجاد هماهنگی ، انسجام ، نظارت و ارزیابی مستمر واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در راستای : هم افزایی سیاست های جامع پیشگیری و کاهش اثرات و پیامدهای نامطلوب حوادث و سوانح غیرمترقبه ، آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه و انجام صحیح وظایف مربوط به بازسازی و بارتوانی .
۲- مستند سازی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به حوادث و اطلاعات مورد نیاز برای برنامه ریزی و مدیریت حادثه .
۳- برنامه ریزی و هماهنگی لازم جهت استفاده بهینه از ظرفیت های واحدهای استانی دستگاههای دولتی و غیردولتی و نیروهای مسلح استان به منظور پیش بینی و پیشگیری بحران .
۴- هماهنگی جهت برنامه ریزی برای ساماندهی و آموزش کلیه تشکلهای مردمی ، نهادهای غیردولتی و نیروهای بسیج و داوطلب مردمی در مراحل چهارگانه مدیریت بحران با همکاری واحدهای استانی دستگاه های ذیربط .
۵- همکاری در تهیه طرح های جامع مدیریت کاهش خطرپذیری(Risk Reduction Management ) به جای مدیریت بحران (Disaster Management ) در سطح استانی (منطقه ای ) ، محلی .
۶- هماهنگی و نظارت در زمینه ایجاد و گسترش سیستم های مؤثر پیشگیری ، مقاوم سازی  و بهسازی لرزه ای ساختمان ها ، زیرساخت ها و ابنیه و شریان های حیاتی و مهم و بازسازی و بهسازی بافت های فرسوده ، روشهای اتکائی و جبرانی خسارات نظیر انواع بیمه ها ، حمایت های مالی و سازوکارهای تشویقی ، تسهیلات ویژه و صندوق حمایتی با هماهنگی سازمان مدیریت بحران کشور و همکاری واحدهای استانی دستگاه های ذیربط .
۷- کمک به توسعه و گسترش موسسات علمی و مشاوره ای فعال  و بهره گیری از تجارب آنها به منظور استانداردسازی و بهبود کیفیت ارتقاء و کنترل ایمنی کالاها و خدمات ، ساختمان و تأسیسات زیربنایی استان و نظارت بر رعایت استانداردهای مصوب .
۸- ابلاغ دستورالعمل های اجرایی مربوط به اقدامات اضطراری و احتیاطی در هنگام وقوع و یا احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه به واحدهای استانی دستگاه های ذیربط و نظارت بر اجرای آنها .
۹- انجام هماهنگی های لازم برای در اختیار گرفتن کلیه امکانات و ظرفیت های سازمان های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و نیروهای مسلح به منظور مدیریت بحران استان و استان های معین اعم در طول زمان مقابله با بحران .
۱۰-  نظارت و ارزیابی اقدامات واحدهای استانی دستگاه های اجرایی در خصوص مراحل چهارگانه مدیریت بحران به ویژه آمادگی و مقابله و ارائه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور .
۱۱- انجام مطالعات و ارائه طرح های مناسب به منظور آمادگی های لازم برای مقابله با حوادث و سوانح غیرمترقبه طبیعی از قبیل سیل ، زلزله ، خشکسالی ، سرمازدگی ، آفات گیاهی ، آلودگی هوا، لغزش لایه های زمین ، نوسانات آب دریا و پشتیبانی لازم واحد های استانی دستگاه های ذیربط مه منظور  کاهش خسارات و تلفات ناشی از وقوع آنها در استان .
۱۲- ایجاد هماهنگی های لازم به منظور  تأ مین خسارات ، بازسازی و نوسازی مناطق تخریب شده با همکاری دستگاه های دولتی و سازمان ها و نهادهای تخصصی استانی و ملی .
۱۳- ایجاد هماهنگی و نظارت به منظور تشکیل هسته های فعال در مناطق مستعد حوادث و استفاده از توان نیروهای موجود در استان و حضور مداوم در فعالیت های تخصصی مدیریت بحران به ویژه امداد و نجات
۱۴- ایجاد هماهنگی به منظور ارائه خدمات و پیش آگاهی های لازم در خصوص تغییرات فیزیکی ، زمینی ، هوایی و نظائر آن به واحدهای استانی و شهرستانی دستگاه های اجرایی جهت کاهش خسارات و اثرات نامطلوب و نظارت بر آن .
۱۵- اعزام گروه های کارشناسی به نقاط مختلف استان به هنگام بروز حوادث و سوانح به منظور بررسی عینی و تطبیقی و تهیه نوار، فیلم ، اسلاید و گزارش حوادث و اقدامات بعمل آمده با همکاری ادارات و سازمان ها و نهادهای ذیربط و ارائه گزارش به سازمان مدیریت بحران کشور
۱۶- تعیین اولویت ها و ضوابط اجرایی لازم در خصوص توزیع اعتبارات و امکانات و فراهم نمودن زمینه اجرائی طرح ها و برنامه های مربوط به پیشگیری ، بازسازی و نوسازی و تأمین خسارات وارده و سایر اعتبارات مورد نیاز .
۱۷- انجام امور پشتیبانی ، تدارکاتی  و حمایت ستادهای شهرستانی و منطقه ای در مناطق آسیب دیده از طریق امکانات استان و شهرستان و سایر قسمت ها .
۱۸- بررسی مسائل و مشکلات انعکاس یافته از سوی شهرستانها و دستگاه های مجری طرح ها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده وانجام اقدامات لازم برای رفع آنها با همکاری واحد های استانی دستگاه های اجرائی .
۱۹- ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی های لازم در زمینه امور آتش نشانی بمنظور ارتقاء کمی و کیفی ماشین آلات و لوازم و تجهیزات آتش نشانی ، مدیریت نیروی انسانی ، امور امدادی و خدمات ایمنی در سطح استان با همکاری شهرداریها و دهیاری های استان .
۲۰- انجام امور مطالعاتی ، تحقیقاتی و پژوهش های کاربردی در زمینه مدیریت بحران بمنظور پشتیبانی کارشناسی واحدهای استانی دستگاههای اجرایی
۲۱- مدیریت شبکه اطلاعات مدیریت بحران ( شامل سیستم اطلاع رسانی و هشدار ) استان .
۲۲- طراحی و راه اندازی شبکه اطلاع رسانی مناسب به منظور ایجاد ارتباط میان سازمانی و اطلاع رسانی به عموم مردم در خصوص بحران های احتمالی در استان .
۲۳- مدیریت امور مالی مدیریت بحران استان در چارچوب اعتبارات و برنامه های مصوب .
۲۴- برنامه ریزی و پیگیری تشکیل و سازماندهی شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و کارگروه های تخصصی مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران
۲۵- پیگیری تشکیل و سازماندهی شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان و کارگروه های تخصصی مرتبط با مراحل چهارگانه مدیریت بحران
۲۶- پیگیری اجرای مصوبات و تصمیمات شورای عالی و شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور و استان
۲۷- ایجاد هماهنگی بین  شوراهای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان ها و سازمان های مسئول امور تخصصی در مدیریت بحران و ارزیابی فعالیت آنها
۲۸- ارائه گزارش روند اقدامات شورای هماهنگی مدیریت بحران استان و شهرستان ها و کارگروه های تخصصی آن به سازمان مدیریت بحران کشور
۲۹- بررسی نیازهای اعتباری مدیریت بحران استان و شهرستان ها در مراحل چهارگانه بحران و پیگیری تامین و توزیع آن بر اساس برنامه های مصوب شورای هماهنگی مدیریت بحران استان .
۳۰- برنامه ریزی فرهنگی ، پژوهشی ، آموزشی ، تبلیغاتی ، اطلاع رسانی ، تمرینی و مانور در مراحل آمادگی و مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه در استان مبتنی بر طرح جامع کشور .
۳۱- پیگیری اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با بروز بحران ها و حوادث غیر مترقبه برای اعضاء شورای هماهنگی استانی و شهرستانی بمنظور ارتقاء مهارت های فنی مدیریت بحران .
۳۲- افزایش آگاهی ها ی عمومی و گسترش فرهنگ ایمنی و دانش مدیریت بحران
۳۳- پیگیری توسعه امور بیمه در بخش های مختلف ، سازمان ها و تاسیسات دولتی ، اماکن مسکونی ، تجاری و بخش کشاورزی و دامی و نظارت عالیه بر عملکرد بیمه ها .
۳۴- پیگیری در زمینه تشکیل تیم های امداد ونجات شهرستان ها و بخش ها از طریق جمعیت هلال احمر برای افزایش سطح آمادگی استان و شهرستان ها .
۳۵- بررسی توان ، پتانسیل و ظرفیت علمی و تکنولوژی حوزه های دانشگاهی و اجرایی استان در راستای بهبود روند اقدامات مربوط به امور پیش بینی و هشدار قبل از وقوع حادثه .
۳۶- پیگیریاجرای دوره های آموزشی مربوط به مراحل چهارگانه بحران توسط دفتر آموزش و پژوهش استانداری
۳۷- ارتباط مستمر با سازمان مدیریت بحران به منظور هماهنگی در انجام وظایف
۳۸- ارائه برنامه ها و گزارش عملکرد دفتر مدیریت بحران استان به مراجع ذیربط .