سایز فونت

مهندس مهدی پازوکی مدیر کل مدیریت بحران لرستان: ۵ دی ماه مصادف با حادثه زلزله بم، در تقویم رسمی کشور به نام روز ملی ایمنی در برابر زلزله نامگذاری شده است. در پی این اتفاق و با توجه به افزایش اهمیت فرهنگ عمومی در برابر زلزله ، دانشمندان بین المللی زلزله شناسی پیشنهاد کردند تا این روز ، روز ملی ایمنی در برابر زلزله نام گذاری شود . همچنین موقعیتی به وجود آمد تا هر سال همزمان با برپایی فعالیت های آموزشی جدا از گرامیداشت یاد و خاطره چند ده هزار قربانی این حادثه، زمینه افزایش آگاهی عمومی و شاخص های ایمنی در برابر زمین لرزه در کشور فراهم گردد.

مهندس پازوکی: زمین‌لرزه بم پرتلفات‌ترین زلزله قرن اخیر در کشور ما بوده است. در ساعت ۵ و ۲۶ دقیقه و ۲۶ ثانیه بامداد روز جمعه، پنجم دی‌ماه ۱۳۸۲، زمین لرزه‌ای به قدرت ۶.۶ ریشتر شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. این زمین‌لرزه به عنوان یکی از فاجعه بارترین حوادث طبیعی کشور، برای مردم ایران یادآور خاطرات تلخی است. زلزله بم که به منجر به کشته و مجروح شدن هزاران نفر از هموطنانمان شد و تبعات آن همچنان هزاران هزار نفر از بازماندگان فاجعه را آزار می دهد، قطعا یکی از تلخ ترین سوانح تاریخ معاصر ما و روزی فراموش ناشدنی در خاطره مشترک ایرانیان است

بیشترین خسارت در زلزله‌های کشور مربوط به اجزای غیرسازه‌ای ساختمان‌ها است زیرا در بسیاری از ساختمان‌ها سنگ نما، لوستر، آیینه، نماهای شیشه‌ای و ... به ساختمان‌ها تثبیت نمی‌شود و همین موجب بروز خسارت جانی و مالی در زمان زلزله است. حوادث ناشی از زلزله از عدم مقاوم‌سازی و وقوع سیل از عدم پیشگیری و تعرض به حریم رودخانه‌ها ناشی می‌شود.

b_300_0_16777215_00_images_pazooky.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید